Bagilah mak jaga…

Dah lama juga mak tak menjengah rumah kami….2 minggu lepas mak datang bersama adik bongsu dan keluarga….Terkesima seketika bila mak masuk ke rumah….Rumah saya berbeza benar keadaannya sekarang, kata mak…Itu yang saya maksudkan bila saya katakan rumah saya sudah seperti pusat pemulihan dan pembangunan kanak2 istimewa….

Bila jiran datang untuk bersama membuat aktiviti ‘rolling, swing, patterning’…emak terdiam…Melihat saya melakukan teknik ‘masking’ emak terkedu…Bila melihat Aiman digantung…mak berkata..”Kesian Aiman..macam2 kena buat yer nak bagi pulih…”..Adik ipar pula asyik melihat dan bertanyakan fungsi alat-alat Aiman…berminat dan teruja..!!

Lepas makan, mak ambil Aiman duduk di riba..sambil sembang-sembang dengan Aiman..Mak berdoa juga untuk Aiman…Mak cakap pada saya “Bagilah mak jaga Aiman..mak urut-urut kaki Aiman bagi cepat jalan…”..Saya diam seketika sebelum tersenyum….Dalam hati saya berdetik “Kalaulah semudah itu mak..”

Hakikatnya saya terlalu sayangkan anak istimewa ini…tak pernah saya menyesal mengorbankan cita-cita saya dalam karier….Biarlah Aiman dilatih oleh kami sendiri…Biarlah  suka duka dalam perjalanan memulihkan Aiman dilalui kami sendiri…..Cukuplah doa mak untuk Aiman Si Hebat CP…!!

Leave a Reply

