Dari 24 ke No 2..

Pagi tadi bersama jiran dan Aiman Si Hebat CP saya ke sekolah Aina untuk mengambil kad kemajuan….Alhamdulillah, Aina mendapat tempat ke-2 dalam kelas…daripada 46 murid…rasa syukur dan gembiranya kami  bila Aina akhirnya berjaya menjadi Top 2 dalam kelas…

Saingan di kelas pertama memang sengit sedari dulu……waktu di darjah 1, saya sedih dan terkejut bila Aina menunjukkan kad kemajuannya..dia mendapat tempat ke-24 daripada 43 murid…tapi suami cepat meminta saya melihat pada % keseluruhan..dia mendapat 91.4%….saya andaikan murid di tempat pertama pasti %nya mendekati 100%…dan selepas itu saya lebih suka memerhatikan %nya daripada kedudukan dalam kelas (walaupun saya amat berharap Aina akan mendapat kedudukan yang lebih baik)…

Pernah satu hari Aina balik dari sekolah menangis teresak-esak (Aina lembut hatinya) kerana diejek rakan baiknya bila mendapat markah rendah dari rakannya semasa ujian bulanan…saya memujuknya, memberi semangat dan kami mengambilnya sebagai cabaran…

…dan saya mencari sebabnya…sebelum ini Aina cuma melakukan latihan latih tubi 2 minggu sebelum peperiksaannya bermula…dan saya bersalah bila meminta Aina melakukan latih tubi dalam keadaan tergesa-gesa..dan meminta dia belajar dan belajar tanpa mengetahui kelemahan dan kekuatannya…hanya kerana saya seorang ‘workholic’ ketika itu…dan saya amat berharap anda semua tidak mengulangi kesilapan ini…walaupun sesibuk manapun!!

….Saya adalah root causenya dan saya berusaha memperbetulkan kesilapan saya…saya ingin Aina menjadi anak yang bijak untuk keyakinannya, dan masa depannya…saya sediakan jadual harian dan latih tubi menjadi perkara wajib dilakukan setiap hari…melainkan bila homeworknya banyak hingga ke malam, latih tubi dikecualikan…melalui prestasi latih tubinya dan pemantauan buku latihannya, saya melihat kekuatan dan kelemahannya..dan bersama suami memberi tunjuk ajar kembali kepada Aina hingga dia betul2 faham konsepnya….

Petang tadi buku ‘Puteri Kemilau Cahaya’ menjadi milik Aina, hadiah atas kejayaannya…dan saya & suami belikan majalah Aulad terbaru untuk Alya untuk menjaga hatinya…(Alya memang menanti-nanti exam di tadikanya, yang kesiannya JPN Kedah mengeluarkan arahan tiada mid-term exam untuk pelajar tadika!!)…

Leave a Reply

